Egen hemsida eller websajt? Sätt en länk till oss!
Egen websajt?
Länka till oss!
faktabanken.nu logo
20 år rosett Veteransajt
 Faktabanken.nu
 har fyllt 20 år
Bredband
Startsidan
 MobilerFrågor och svarDatorer
Naturvetenskap
Teknik
Juridik
Uppfinningar
 SpelSpecialsektionerHobby
Rymdstationen
Solsystemet
Elektronik
Robotar
Trafikmärken
Dataord
Periodiska systemet
Projekt stadsbild
Tågsignaler
Gradbeteckningar
Showen utan slut
 MobiltelefonerSmått och gottDatorspel
Romerska siffror
Synvillor
Geologitidsåldrar
Motståndsfärgkoder
Diamantkvaliteter
Måttenheter
Spelord
Chattförkortningar
Filnamnsändelser
Batterier
Körkortsklasser
Knopfilmer
Runor
E-nummer
Farlighetsnummer
Polisgrader
Elektronik
Om faktabanken.nu
Länkbilder
Annonsering
Om cookies/GDPR
Fakta
 T-001 Datorspel  Datorer
Vilket var det första datorspelet?

De flesta räknar SpaceWar! från 1962 som världens första datorspel i modern form. Redan före SpaceWar! fanns det en del enklare spelprogram, men det var sådana brädspel och "papper-och-penna"-spel som fanns sedan tidigare. Även spelet Tennis for Two från 1958 förtjänar ett hedersomnämnande, men det var inte ett datorprogram utan konstruerat med äldre analog teknik. SpaceWar! var det första spel som nyskapats för en dator, och som dessutom hade rörlig grafik.

SpaceWar! utvecklades huvudsakligen av den amerikanske studenten Steve Russel under hans tid vid MIT, Massachusetts Institute of Technology. Russel började skriva på spelet under senhösten 1961 och blev klar under vintern 1962. Datorn i fråga var en tidig modell i PDP-serien från Digital. Vid den här tiden användes knappt några av dagens högnivåspråk, så programmeringen skedde direkt i det maskinnära språket assembler. Datorerna skrev också normalt på papper från en rulle, men den aktuella datorn hade en tidig version av bildskärm som donerats av tillverkaren.

SpaceWar! simulerar en strid mellan två rymdskepp. Spelarna kunde manövrera sina skepp på bildskärmen, och med en knapptryckning skjuta missiler på varandra. Andra studenter skrev vissa delar och även senare utökningar av spelet, bland annat så att det inte visade slumpmässiga stjärnor i bakgrunden utan den verkliga stjärnhimlen.






Tillbaka till teknikfrågor
Tillbaka till datorfrågor