|
|
J-028 |
| Avtal/köp
|
Vad händer om reparationen kostar mer än kostnadsförslaget?
Om reparatören lämnat ett kostnadsförslag får kostnaden för reparationen inte överstiga detta med mer än högst 15 procent. Detta regleras i Konsumenttjänstlagen (1985:716), med senare ändringar, 36:e paragrafen: "... Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.".
Den 38:e paragrafen reglerar bland annat fördyringar som uppstått på grund av något som kunden orsakat, och som reparatören inte kunde förutse. Orsakar kunden något sådant får priset överskrida kostnadsförslaget med mer än 15 procent.
Annars får priset enligt 38:e paragrafen bara överskrida kostnadsförslaget med mer än 15 procent om det under reparationen framkommit att någon form av tilläggsarbete också bör göras med det som repareras. Men då är reparatören skyldig att först kontakta kunden och få dennes godkännande att tilläggsarbetet får utföras. Detta regleras i konsumenttjänstlagens 8:e paragraf: "Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.".
Tillbaka till juridikfrågor
Tillbaka till avtal/köpfrågor
|
|
|