Egen hemsida eller websajt? Sätt en länk till oss!
Egen websajt?
Länka till oss!
faktabanken.nu logo
Bok på webben Showen
utan slut
Bredband
Startsidan
 MobilerFrågor och svarDatorer
Naturvetenskap
Teknik
Juridik
Uppfinningar
Forum
Forum
 SpelSpecialsektionerHobby
Rymdstationen
Solsystemet
Vädersatellitbilder
Karta/satellitbilder
Robotar
Trafikmärken
Dataord
Periodiska systemet
Projekt stadsbild
Tågsignaler
Gradbeteckningar
Elektronik
 MobiltelefonerSmått och gottDatorspel
Romerska siffror
Synvillor
Geologitidsåldrar
Motståndsfärgkoder
Diamantkvaliteter
Måttenheter
Spelord
Chattförkortningar
Filnamnsändelser
Batterier
Körkortsklasser
Knopfilmer
Runor
E-nummer
Farlighetsnummer
Polisgrader
Elektronik
Om faktabanken.nu
Länkbilder
Annonsering
Om cookies
Fakta
uppfinning, fartygspropeller  Uppfinning
Propellern (för fartyg)

Fartygspropellern har uppfunnits i flera steg av flera personer. Tidiga tankar (från 1700-talet) på området var att driva fartyg med olika typer av roterande skruvformade anordningar, men de blev inte så effektiva. En uppfinnare på området var Samuel Owen som skapade ett fartyg drivet av en propellerskruv 1816.

År 1836 fick uppfinnaren John Ericsson patent på en ny bättre variant av propeller. Även Francis Pettit Smith fick i samma veva patent på en förbättrad propeller, men Ericssons variant var effektivare. Ericsson hade tidigt inspirerats av sjöfåglars simfötter och skapat en sorts fram-och-återgående drivmekanism, men i den här nya propellern roterade bladen i en ring. När man provade Ericssons propeller i en testbåt kom man upp i nio knops fart, trots att vattnet var strömt åt andra hållet.







Tillbaka till listan med uppfinningar/upptäckter