Egen hemsida eller websajt? Sätt en länk till oss!
Egen websajt?
Länka till oss!
faktabanken.nu logo
GDPRVi samlar ingen
   data om användarna
Bredband
Startsidan
 MobilerFrågor och svarDatorer
Naturvetenskap
Teknik
Juridik
Uppfinningar
 SpelSpecialsektionerHobby
Rymdstationen
Solsystemet
Elektronik
Robotar
Trafikmärken
Dataord
Periodiska systemet
Projekt stadsbild
Tågsignaler
Gradbeteckningar
Showen utan slut
 MobiltelefonerSmått och gottDatorspel
Romerska siffror
Synvillor
Geologitidsåldrar
Motståndsfärgkoder
Diamantkvaliteter
Måttenheter
Spelord
Chattförkortningar
Filnamnsändelser
Batterier
Körkortsklasser
Knopfilmer
Runor
E-nummer
Farlighetsnummer
Polisgrader
Elektronik
Om faktabanken.nu
Länkbilder
Annonsering
Om cookies/GDPR
Fakta
 T-018 Flygplan  Fordon
Hur kan så tunga saker som flygplan flyga?

Det beror en hel del på vingarnas rundade översida. Vingarna är också en aning vinklade så att framkanten är högre än bakkanten, vilket ger en lyftkraft i sig. Även en platt skiva som rör sig genom luften får en viss lyftkraft om den hålls vinklad så. Om det som skall flyga är tungt behövs dock så mycket lyftkraft som möjligt, så vingens speciella form ger ett viktigt tillskott.

Finessen med flygplansvingar är deras form. Undersidan är nästan helt rak, betydligt rakare än översidan. Främre delen av vingens översida är ganska tjock, en rundad uppbuktning som sedan blir mindre och mindre längre bakåt. Eftersom denna uppbuktning finns på vingens översida, är det en längre sträcka att följa vingens översida från framkant till bakkant. Undersidan är rakare, så här blir sträckan från framkant till bakkant kortare.

När flygplanet rör sig snabbt skär vingarna genom luften och tvingar luftmolekylerna vid vingens framkant att dela upp sig, vissa passerar ovanför vingen och andra under innan de förenas igen vid vingens bakkant. Molekylerna som passerar ovanför vingen fördelar ut sig längs en längre sträcka vingyta än molekylerna längs den kortare undersidan av vingen. Utglesningen av molekylerna längs översidan skapar ett undertryck ovanför vingen, vilket ger en ökad lyftkraft. Lufttrycket är högre under vingen än ovanför.






Tillbaka till teknikfrågor
Tillbaka till fordonsfrågor