|
|
T-053 |
| Fordon
|
Hur kan svarta lådan klara flygkrashen?
Det som brukar kallas svarta lådan är egentligen två lådor som är orangemålade för att man lättare ska kunna hitta dem efter en krasch. Den ena lådan kallas voice recorder och spelar in rösterna från piloterna och andra i flygplanets cockpit, samt radiotrafiken med flygledarna. Den andra lådan, flight data recorder spelar hela tiden in en stor mängd data om höjd, acceleration, hur rodren ändras, temperatur, gaspådrag, mm.
Lite äldre "svarta" lådor spelar ofta in en halvtimme tal, respektive 2 timmars data, innan de börjar om igen på ett sådant sätt att den senaste tiden fram till krashen finns inspelad. Den typen av "svarta" lådor spelar in på band, medan nyare lådor spelar in direkt till datorminnen utan rörliga delar, t.ex. flash-minnen som inte kräver yttre strömtillförsel för att behålla informationen. Sådana nyare lådor innehåller ofta längre tids inspelning, t.ex. de två senaste timmarnas tal och ett helt dygns data. Dessa nyare lådor kan även spela in betydligt fler olika typer av data, i riktigt stora plan kan det vara flera hundra olika saker som mäts.
Det är bara själva minnesmodulen som är krashsäkert inkapslad, resten av "svarta" lådan går ofta sönder vid en krasch. Det räcker om själva minnena klarar krashen för att man ska kunna läsa deras innehåll med annan utrustning och få ledtrådar till vad som hänt. Minnesmodulen är inkapslad i en tjock stål- eller titaninneslutning som tål extremt kraftiga nedslag och andra krosskrafter, och innanför den yttre inneslutningen finns ett speciellt kiselmaterial som är extremt motståndskraftigt mot hetta. Inneslutningen är oftast över 3 centimeter tjock, varav det brandskyddande materialet står för största delen. Brandkravet är att klara en hetta på 1100 grader i minst en timme.
Tillbaka till teknikfrågor
Tillbaka till fordonsfrågor
|
|
|