Egen hemsida eller websajt? Sätt en länk till oss!
Egen websajt?
Länka till oss!
faktabanken.nu logo
20 år rosett Veteransajt
 Faktabanken.nu
 har fyllt 20 år
Bredband
Startsidan
 MobilerFrågor och svarDatorer
Naturvetenskap
Teknik
Juridik
Uppfinningar
 SpelSpecialsektionerHobby
Rymdstationen
Solsystemet
Elektronik
Robotar
Trafikmärken
Dataord
Periodiska systemet
Projekt stadsbild
Tågsignaler
Gradbeteckningar
Showen utan slut
 MobiltelefonerSmått och gottDatorspel
Romerska siffror
Synvillor
Geologitidsåldrar
Motståndsfärgkoder
Diamantkvaliteter
Måttenheter
Spelord
Chattförkortningar
Filnamnsändelser
Batterier
Körkortsklasser
Knopfilmer
Runor
E-nummer
Farlighetsnummer
Polisgrader
Elektronik
Om faktabanken.nu
Länkbilder
Annonsering
Om cookies/GDPR
Fakta
 T-014 Fordon  Fordon
Hur kan tunnelbanor starta mycket snabbare än andra tåg?

Genom att tunnelbanetåg har så många motorer längs hela tåget. Det man vinner på det är inte främst att få mer motorkraft, det kan man även få med en mycket stor motor i ett lok längst fram. Finessen är i stället att så många fler hjul driver tåget framåt. Det gör att tåget får bättre "grepp", drivhjulen slirar inte lika lätt när jobbet är fördelat på många hjul.

Metallhjul på räls är väldigt bra på det sättet att hjulen rullar väldigt lätt och det blir små energiförluster. Men tyvärr går det inte att gasa på speciellt mycket innan hjulen spinner loss och börjar slira. Att loken som drar vanliga tåg är tunga är visserligen en fördel ur slirsynpunkt, men motorer i varje vagn ger ännu snabbare starter. Detta är extra viktigt för tunnelbanor som har så väldigt många stopp och starter med korta mellanrum.

En del tåg i pendeltrafik går en sorts medelväg med motorer i varannan vagn. Sådana pendeltåg kan starta snabbare än fjärrtåg, men inte lika snabbt som tunnelbanor.






Tillbaka till teknikfrågor
Tillbaka till fordonsfrågor