|
|
T-034 |
| El/Elektronik
|
Varför har vissa bilar blåaktigt strålkastarljus?
Därför att de bilarna har strålkastare med urladdningslampor. I vanliga glödlampor finns en glödtråd som strömmen flyter genom. När strömmen passerar genom glödtråden blir den het och lyser starkt vitglödgad. Det gäller alla vanliga traditionella glödlampor, men inte lågenergilampor och lysrör. Även halogenglödlampor som finns i de flesta bilstrålkastare har en glödtråd som strömmen passerar.
I urladdningslampor finns ingen glödtråd. I stället hoppar strömmen mellan två elektroder, och bildar en mycket starkt lysande ljusbåge. Strömmen följer inte någon glödtråd, utan ljusbågen bildas direkt i den gas som finns i glödlampan. Ljusstyrkan blir betydligt högre än vad motsvarande ström kan åstadkomma i en vanlig glödlampa.
Att ljuset ser kallt ut, eller med en dragning åt blått, beror på att urladdningslampor ger ljus med en högre färgtemperatur, som mäts i grader kelvin. Vanliga glödlampor har en färgtemperatur på strax över 3000 grader kelvin (halogenglödlampor ligger något högre). Det ger det vanliga varmvita ljuset vi är vana vid. Urladdningslampor har färgtemperaturer i storleksordningen 5000 till 6000 grader kelvin, och ger ett ljus som känns kallare. Urladdningslampornas ljus ligger nära dagsljusets färgtemperatur, och ser lite blåaktigt ut därför att det innehåller mindre av de gula och röda frekvenserna i ljuset än vad vanliga glödlampors ljus gör.
Olika gaser kan användas i urladdningslampor, i bilstrålkastare är xenon vanligt. Urladdningslampor av olika typ används även i större projektorer och strålkastare t.ex. vid tv-inspelningar. Urladdningslampor tar oftast någon minut på sig innan de ger fullt ljus, men de som används i bilstrålkastare har kortare tändningstider, vanligen ett par sekunder.
Tillbaka till teknikfrågor
Tillbaka till el/elektronikfrågor
|
|
|